Hej! Välkommen till oss!

Exteriör bild Sjöbranten med gata och hus

Välkommen som hyresgäst hos oss på Hässlehem! Vår förhoppning är att du ska trivas väldigt bra i ditt nya hem. Vårt mål är att skapa trivsamma bostäder och bostadsområden där våra hyresgäster bor länge. Där tid och utrymme finns att skapa ett liv som passar den egna familjen och livssituationen.

 

Det ska vara lätt att komma i kontakt med oss om du har några frågor eller om du vill lyfta någon idé med oss. Vår bobutik håller öppet för både telefonsamtal och besök. Läs mer här

Eventuell felanmälan ska du kunna göra när som helst under dygnet - därför erbjuder vi självklart dygnet runt-service. Enklast gör du din felanmälan via Mina Sidor. Föredrar du att ringa? Vi finns tillgängliga dygnet runt för felanmälningar - telefon: 0451-38 46 40.


Har du precis tecknat kontrakt på en lägenhet eller ska du flytta in i ditt nya hem?
Här kommer en liten checklista med en del saker du ska tänka på:

 

Ditt kontrakt

Tänk på att ditt kontrakt är en originalhandling som du ska ta väl vara på.

 


Tillträde till lägenheten

Du har tillträde till din lägenhet från och med den första kontraktsdagen kl. 14.00, om inget annat är överenskommet. Kontraktsdagen är oftast den första dagen i en kalendermånad, exempelvis 2023-03-01.
Om kontraktsdagen är en lördag, söndag eller annan helgdag har du tillträde till din nya lägenhet nästkommande vardag kl. 14.00.


Anmärkning på besiktning eller städning

När du har flyttat in i din lägenhet ska du gå igenom besiktningsprotokollet. Om du har anmärkningar på besiktningsprotokollet ska du anmäla detta till Bobutiken inom åtta arbetsdagar för att få det åtgärdat. 

Om du inte anmäler en anmärkning i samband med inflyttning blir du skyldig att åtgärda anmärkningen när du flyttar ut.

Betalning av hyra

Innan du flyttar in i din lägenhet får du avier så att du kan betala din hyra. Hyran betalar du enklast via autogiro. Pengarna dras automatiskt från ditt bankkonto sista bankdagen i månaden och du behöver aldrig bekymra dig över att du har glömt betala (det enda du behöver tänka på är att det finns pengar på kontot när pengarna dras). Föredrar du annan typ av betalning erbjuder vi självklart andra alternativ - e-faktura och pappersfaktura är övriga valbara alternativ. Läs mer om de olika betalningsalternativen här


Hushållsel

I samband med att du tecknar kontrakt med Hässlehem gör vi en anmälan till nätägaren om att du flyttar in, så det finns hushållsel i din lägenhet vid inflyttningsdatumet. Elnätsleverantör kan du inte välja men däremot väljer du själv vem som ska leverera din el. Värdefulla jämförelsesidor finns på Internet - jämför pris och exempelvis hållbara alternativ. Om du inte gör ett eget val kommer avtal automatiskt tecknas med nätägaren även gällande elleveransen.

 

Hemförsäkring

När du flyttar in i din lägenhet är det viktigt att du har en hemförsäkring. En hemsförsäkring skyddar dig vid eventuella skador på ägodelar i lägenheten, i källarförråd och andra gemensamma utrymmen som exempelvis tvättstugor. Kontakta ett försäkringsbolag för att få mer information om olika typer av hemförsäkringar.



Det är viktigt att du aktiverar Mina Sidor då detta är vår primära informationskanal ut till dig som hyresgäst.

På Mina Sidor kan du:

- Se dina hyresfakturor
- Se dina gällande hyreskontrakt
- Göra felanmälan och följa ditt ärende
- Uppdatera dina uppgifter (det är viktigt att du har rätt uppgifter så du inte missar viktig information från oss)



Omslaget på en broschyr med höghus på framsidan
Du hittar mer information i vår broschyr "Hej! Välkommen till oss."